Monday 30 January 2012

ulasan sket..AJL26

haha. macam la aku terer nak ulas kan. ape ape pun. assalamulaikum semua. ni aku nak cerita sal AJL26 semalam. aku just nak kongsi sikit tentang ape yang aku nak kongsi la. so ikut suka aku nak kongsi ape dengan korang dengan harapan korang rase aku kongsi dengan korang k.

konsep..tema...persembahan..semua menarik...antara yang aku suka...

#1 Kisah Hati - Alyah (Persembahan terbaik)
Lagu ni aku minat gak sebab aku tengok citer Stanza Cinta. So sape sape tengok citer tu mesti minat lagu ni. tak minat takpe. Konsep untuk lagu ni ala ala fairytales gitu. comel seyh Alyah malam tu. Black Cinderella is her previous name from me. haha. Jahat tak aku? ala..comel takpe.. Alyah pusing pusing atas benda silinder yang berputar tu..macam yang patung lam musicbox tu. nasib baik tak laju benda tu berputar. kan tak pasal pasal Alyah pengsan situ gak dek pening. Awal lagu ni Along pelawak ala ala charlie chaplin tu keluar dulu..duk jerit.. "perhhh"...ingtkan ape rupenyer nak audiens jawab..baru die ketuk musicbox tu then kuar la lagu..I mean Alyah nyanyi. dengan ending menarik dah menggamatkan audiens lagi!!! Remy Ishak yang asalnya dalam klip video Alyah tu ade jugak. Datang mase akhir pastu Alyah bersandar kat dia...romantik seyh!!

p/s : Alyah mintak izin dulu tak dari Tiz Zaqyah tuh nak pinjam Remy..?


#2 Beribu Sesalan - 3 Suara (Shila Amzah/Ning Baizura/ Jaclyn Victor) (Tempat kedua)
Lagu ni aku memang tak nafi. Aku suke giler dengar. bukan sebab jiwang karat tapi momentum lagu nih memang best giler.!! sedih gak bile thu tempat kedua je. Harapan gengam juara AJL26 dah. tapi alhamdulillah dorang menang jugak at least. lagu ni lak menyaksikan trio sama tinggi ni berkolaborasi suara masing masing..dengan kekuatan suara tersendiri membuatkan lagu ni sangat best. dengan sinar lampu pentas ala lavender gitu..Shila dan Ning berbaju purple while Jac berbaju hitam...dah lah aku ni tengah minat giler citer Dingin Lavenda tu...haishh!!but Im still wonder why Jac in black. ? lets it be la..ok. janji die nyanyi ok...cume mase nak ambil hadiah tu...shila cam tak dapat naik tga pentas tu..mungkin sebab gaun tu...tapi kesian kat shila...ade ke patut orang ckp sebab dia "berisi" lebih..aku tengok ok je. aku ni jujur..memang aku minat habis kat Shila Amzah nie sal suara die mahal gitu..haha..tapi agak sedih sebab shila tak pernah reply or retweet tweet aku kat dia. takpelah...aku cube lagi...sampai satu hari dia at least RETWEET...lau tak beribu sesalan je la aku kan...haaa..shila..cantik je. untung Sharnaaz Ahmad dapat Shila Amzah. Ok! #foreverShilalas

p/s/s: jeles tgk Shila RT org lain..harapnya Shila Amzah dapat RT la faiz pasnie :'(


#3 Sungai Lui - Aizat
Lagu ni pun aku suka sebab tone dia lembut je. syahdu je dengar. katanya lagu ni dia buat mase lepak kat sungai lui tu tapi tak tahu la betul tak. mane lah thu kot kot aku salah dengar. Sungai Lui ni yang smart nyer sebab ade prop bergerak kat blakang mase Aizat nyanyi tu..ade mamat sorang tu buat art creative guna pasir. duk lukis macam atas meja berkaca then display kat skrin besar blakang. pakai pasir tuh....creative tu!! pasni semua pakat menghargai pasir la sebab masing-masing nak buat sand art jugak..jumpa pasir simpan. kumpol banyak-banyak. hihi...ape pun tahniah kat Aizat...dah pernah merasa juara AJL24 pun dah best kan..hihi..tapi ade satu berita tak enak lak didengari tentang Aizat. ade orang pecah masuk bilik persediaan dia then curi MacBook Anas dan Canon Aizat. Haishh!! sempat jugak mamat tu masuk curik ye. Harap mamat tu bleh lah pulangkan balik. takkan nak buat tebusan kot??

p/s/s/s: tahun depan buat lagu Sungai Terengganu lak ye..ley promoto Terengganu..hihi


#4 Karma - Faizal Tahir (Tempat ketiga)
Macam biasa lah di pentas AJL..Faizal Tahir mesti buat persembahan yang luar biasa. Kalau tahun lepas tema bukan air..dia buat gimik jatuh dalam air dengan tangan terikat. Menerusi lagu Hanyut menanglah Persembahan terbaik. tapi AJL26 bertemakan air Faizal Tahir takde lak gune konsep air. sebaliknya die gune musuh air iaitu api. Ape kaitan dengan api lak? haaa.tu dia. action nyer dia main piano yang sedang terbakar. Fuhhh...nasib baik tak lari audiens kat stadium tu. yela..ade kebakaran..Mungkin sebab guna api Faizal Tahir terlepas persembahan terbaik. tapi takpe. dapat ketiga ok lah...menang jugak kan bro. tahniah..hihi

p/s/s/s/s: piano tu memang dah tak boleh pakai dari awal kan??hehe


#5 Penakut/Gadis Semasa - Yuna
Lagu penakut ni sempoi je Yuna buat. kalau trademark die sebelum nie pegang gitar tapi lam lagu nie dia tak pegang gitar pun...guna stand mike je..tapi yang cool..steady je nyanyi...lagu ni tone dia cam rendah skit...lau sebelum ni lagu tone tinggi pun die bukak sikit je mulut die...lagu penakut ni die tak bukak langsung kot mulut...gerak-gerakkan bibir je..fuhh...pastu dengan dikelilingi lampu lak sekeliling die. cantik tu. entah kedai mana lah jadi penaja lampu tu. untung la lampu masuk tv kan. . jadi props untuk Yuna lak tuh.dan Yuna ni satu-satunya berjaya mempertaruhkan dua lagu..satu lagi Gadis Semasa. ni katanya nak cerita tentang diri dia yang rilex je menongkah arus semasa biarpun ramai duk kutuk...tak tahu lah betul tak..takut aku salah dengar je.dalam lagu ni yuna cam rockers sket..guna gitar..perrhhh..semarttt gitar dia...kalau lah dia menang then bace aku puji dia lam blog aku nih. mungkin aku bleh dapat gitar tuh. mane lah tahu kan. tapi kali ni yuna tak dapat tempat di hati juri. tapi takpe. Yuna still mendapat tempat dihatiku. #teamyuna ok.

p/s/s/s/s/s: kenapa tak pakai baju hujan je..warna kuning..sambil main gitar lam Gadis Semasa



hurmmm...tu je 5 yang aku suke lebih lah skit....yang lain pun aku suke...cume ni yg lebih skit je..tak banyak pun..sikit je..tahniah pada semua yang menang..yang tak menang tu cuba lagi..ok..hasilkan karya lagi mantap pasnie semua...dan yang pastinya...bukan AJL namenye kalau takde Cheryl Samad dan Faizal Ismail sebagai host yang cukup sempoi..pandai hidupkan suasana..wat lawak sempoi je..tahun ni Ally Iskandar takde sebab baru je pas nikah..takpelah..tahniah kat Ally..jadi orang kampung saya lah ye..Kampung Atas Tol..Farah Lee tu senior skolah rendah saye..*kembang hidung jap* a big clap for u'olls from me Ahmad Faiz.. #sincerely :)

No comments:

Post a Comment