Monday 31 October 2011

#aku dan Tanjung Biru,Port Dickson,Negeri Sembilan

Tepat jam 8.45 a.m (kot la) pada hari Sabtu (29 Oktober 2011) , kami para geologist UKM seken year bertolak ke tempat kerjalapangan (fieldwork) untuk minggu seterusnya. Kerjalapangan kali ini melibatkan satu lokaliti di kawasan pantai. Aku dgn kawan aku agak terlambat untuk menaiki bas so jadi jadual asal bertolak kul 8.30a.m drag sampai kul 8.45 pagi..ahh..tak kesahlah..janji pergi...kan..bukan nyer batal terus...so kami duk lam bas dalam sejam lebih kot..jam aku rosak so tak tahu berape lame duk lam bas...kami berhenti kejap kat RnR ape tah untuk makan...bagus lah sebab aku memang lapar sampai tahap nak makan..mule mule tu aku cari gak ape ape yang macam sedap ah nak makan nye..duk asyik mencari tu, member datang.." faiz..jom..makanan dah ada"..wahh...jimat duit aku..haha...so ikut lah..rupenyer team partner aku dah bawak nasi goreng dari UKM..khas tuh wooh!..fuhh,.,ape lagi..cari port nak melampiaskan nafsu makan lah...jumpe lah meja..kat depan restoran Shalala...name macam lagu anime jepun...Naruto...taw? taw?..tak taw? xpe..xpenting..ok..so makan lah..sambil makan tu aku tengah debor perot ah...or lam kate lain cuak...yela duk makan depan kedai org kang tak pasal pasal kena halau di pekerja dorang..tp alhamdulillah lah...xde berlaku camtu..so thanks to the owner of Shalala...hehe..

seusai makan kami trus ke PD..tuut titt tuut tiit..sampailah kami kat Tanjung Biru, Port Dickson...tp alangkah malangnya (gembira sebenarnya) air pantai tu tak surut lagi mase kami sampai..so takleh lah nak go on...ape lagi...dah alang alang kat pantai kan..kami pun enjoy lah..haha..tu yg syok nie...sambil berfieldwork sambil bercuti...release tension..perhh...ade yg mandi...ade yg jalan jalan di pesisir pantai macam tengah shooting filem...ade maen bola tampar...ade duk bergambar...berbagai - bagai posing lah...ade yg terbeliak mata tengok 'keindahan' di pantai..bese alh kan..dah name tempat orang bercuti..macam macam ragam la..ni nasib baik tak fieldwork fak Florida ke..Miami ke..lau tak memang tak berfieldwork lah nampak gaye nyer..hakhak..

dari kanan - suraya,mahira,syuk,hafiz,qibal

-qayyum-


ok ok..back to the story...aku lak join team bola tampai pantai..nak mandi malas sebab panas..tengah hari main air...tapi paling wat aku nak tergelak..team yang mandi manda nie nak kenakan member member yang xmandi..ade lah yang kena tangkap then kena humban lam air..basah jugak at last..haha..tula..dah org ajak sombong...so kena lah ajak rela..haha..tp yg menarik skit..member aku pun kena nih...kena tangkap...ramai ramai duk usung die ke pantai..tibe tibe ade satu lembaga duk pukol pukol member member aku yg tengah duk bawak member aku satu lagi tuh...rupenyer kekasih hati member aku yg kena usung tuh duk halang member aku yang sedang usung member tu..die pukul dengan topi lak tuh..perhh..manis giler ah...haha...hoi cik kak..amboi..sayang nyer sampai camtu skali ek..haha...well...mesti kalau org lain tgk jeles giler dengan kesweetan due bakal mempelai nih..haha..so sape sape nak cube ganggu mane mane due nih...berhati hatilah..yg perempuan berhatilah dengan cik kaknye...yg lelaki berhatilah dengan cik bangnya..haha..tp ape pun..usaha menyelamatkan mangsa tak berjaya..mangsa tetap dilontarkan ke dalam laut cetek berbatu..haha..merah blakang badan kawan aku dek batu lam air..kecian..member tu dah lah tengah tak sihat mane...tapi ajaib kan..pastu terus cam sembuh..duk heppy lagi mamat tuh..so kire penawar lah..so thanks lah kat team member aku yang baik hati td...haha...

ombak lautan berombak~lagu pe ni ek?



titanic skit-sayangnye pasangan xde..haha


okay..then after air surut..kami pun bergerak ke lokaliti yang dijadualkan..namenye Tanjung Tuan...pelik tak? kami stay kat Tanjung Biru..tp jalan kaki pergi ke Tanjung Tuan..so dekat lah jugak...pergi lah...first day kami wat rintisan singkapan. After lecturer kami duk bagi taklimat jap kami pun mule lah..aku and partner aku bergerak lam team sama dengan yang mase kat Sg. Tekala last two week..so kire senang lah keje..ramai org leh membantu...bergerak lah ikut stesen stesen..ade yg setiap 12m jaraknye antara satu stesen dgn satu stesen yg lain...ade yang 1m..ade yang 10m..tapi overall lam range 0-12m lah..sebabnye kami ukur guna tali..tali tuh panjangnye 12m..so tak logik lah tibe tibe ade yang 13m kan..tapi ade satu tuh jarakanye 15.5m..sebabnye aku tambah kemudian jaraknye tuh..haha..ade yang 24m sebab jaraknye tu aku gabung stesen stesen stesen atau lebih tepat 3 stesen..betolah kan stesen stesen stesen = 3 stesen..ok..10 markah untuk aku! ok..then lepas 47 stesen..siaplah jua rintisan kami...



camni lar kami guna tali untuk ukur jarak..huhu..


fuh..jenuh duk ukoq..panjang! totally about 400 meter u'ollzs!..berjalan kat batu batu lak tuh...terbakar kampung nampak asap..terbakar muke dek panas mentari siapa yang tahu? of kos diri sendiri yang tahu kan..tp member member pun tahu gak..sebabnyer dorang yang beritahu.." eh..muke ko dah burn dah".."ah ah..muke ko pun...muke ko jugak..muke ko pon same"..ape ape lah..itulah antara benefit kami kat fieldwork...ape? ape?..alah..bukan muke terbakar...tapi kat situlah keluarnya rasa kasih sayang antara satu sama lain..huhu...untunglaa~..

back to the story...pas siap tuh kami kena lukis lah satu dua singkapan..ni nak wat report nanti...ade tiga lukisan yang kami kena buat..satu batuan di zon sesar..satu singkapan bapak besar yang ade 3 gua..satu lagi yang ade menunjukkan foliasi and sesar mendatar ke kiri atau lebih femes dipanggil sinistral fault..then petang tuh ade yang balik awal sebab penat..tp aku and partner aku and ade due tiga team lain stay untuk dengar cerita lanjutan dari lecturer kami...

kat 4.10 petang tuh kami semua pun bertolak balik ke Tanjung Biru Condominium. Sounds good rite? Yeszaa...for me...tempat tuh memang ok..aircond ade..function lak tuh..sejuk giler malam tu..dah lah aku dengan xde selimutnyer..so pakai kain pelikat je wat selimut...ade kolam renang..kami sempat mandi kolam petang tuh..perghh...syokk!!..ramai ramai duk tunjuk aksi terjunan masing masing...back-flip..front-flip..side-flip...fipper-flipper pun ade..ok ark?..kolam tuh pun besar gak lah..tapi macam xcukup dalam..yela..aku terjun kepala dulu sampai kepala aku terhantuk kat dasar kolam tuh..dah lah simen!keras! lau dasar tu sponge takpe gak!..nasib baik tak bengkak..huhu..partner aku pun mandi gak...tp semua duk pandang plek je kat die..pandang serong..pandang sisi...pandang tepi..menjeling..aku heran lah jugak kenapa...walhal ade lagi makciks duk mandi jugak...hurmm..pas duk siasat..patotlah! die p mandi kat kawasan kanak-kanak!.mane tak nyer org pandang plek..haha..adoii nyer pun...takpelah..janji die tak kacau orang..haha..

cuaca mendung seketika




back-flip action 2.5 summer sault!haha


so after sejam lebih..kami naik lah ke bilik dengan aku sakit belakangnye sbb duk main flip-flip byk sangat..ade jugak yang lain pi main kayak kat pantai..sebab air dah pasang balik...boleh lah main kayak..aku pun  teringin tp dah lewat...dah lame tak main..last aku main mse lawatan kat selangor..tp tak sebest aku main kat terengganu..kat muara sungai Kuala Ibai...perhh...mase tuh duk dayung melawan arus sungai..lenguh habes!..

dari kanan - huzaifah(third year),hafiz,loloq
duduk-hanif (3rd year)


malamnyer lak aku tido dulu sat..letih sangat..bangun balik kat kul 9p.m cenggitu..aku and partner aku wat peta dasar hasil dari stesen rintisan kami petang tadi..letih duk plot titiks stesens tuh..lukis singkapan..wat report sikit sikit...dalam kul 1a.m baru lah siap keje kami..huhu..cian lak kat partner..dah merah mate tyme tuh mengantuk nyer pasal..aku pun same..tp keje nyer pasal kena la wat kan...kami wat ramais dengan teams lain...tp malam tu aku tibe tibe cam hangin kejap..yela..duk penat lagi..wat peta lagi..plus dengan kebingitan members lain yang dah siap wat...aku tersound lah kat dorang..pastu sume duk diam..huhu..sorry guys...bukan niat nak marah korang..tp cam tibe tibe naik hangin...actually aku jeles tgk korang main game ape tah...nak main jugak tp dah keja tak siap lagi...huhu...sorry ye guys.. Mas. Saddam. Lia. Ayie. and semua yang ade situ tyme tuh..(actually depressed sebab Terengganu kalah..dah lah tyme nih aku kat N9...tp well done as play for final! tp nasib lah Manchester United beat Everton even 1-0..great Chicharito!) huhu...dah siap tuh aku pun balik bilik...actually..kami stay macam lam rumah camtu..ade dapuq lagi..and thanks to Mira yang sudi masak untuk kitorang malam tu kejap..even masak maggi...even aku tak sempat nak merasa maggi tuh..hukhuk T.T..tp partner aku watkan sandwich sardin untuk aku..hehe..sweet kan..terharu aku tyme tuh...kenape?..tyme aku tengah wat kerja...ade kawan aku yang lain nak ambil sandwich yang die duat tuh..pastu die kate.."hey!ni untuk partner aku..ko ambil lain."hehe..comel kan..kami ni kena lah saling jaga menjaga bak kate kawan baik aku Mubin..haha..so tak dapat makan maggi pun takpe..dapat makan sndwich pasangan aku buat...kenyang!haha...

Esoknye plak kami sambung wat cerapan. before this dalam kul 8a.m tuh kami dah kena bergerak ke lokaliti field...tapi kali ni sebab menantikan air laut surut..kami bergerak agak lewat..lam kul 11.30 a.m baru kami check out dari hotel tuh..pagi tuh kami mandi lagi kat kolam..haha..syok giler...sambung main back-flip segala bagai..haha...pastu naik bilik tengok citer Dragon Ball Z..ulangan..tp dah lame takde kan..syok pulak tengok ramais...dah la dah lame tak tengok tv..huhu...

a'asry a.k.a babo - perchenta lomo


pagi tuh partner aku wat lagi sandwich tuna...aku breakfast dengan nasi lemak dulu tp lapar balik sebab mandi kolam..ape kaitannye pun aku tak tahu..tak kaji dah semua benda nih..dulu memang..aku kajihayat..tapi sekarang aku kajibumi lak..nasib lah partner aku buat sandwich tuna..makan sandwich tuna tuh..kenyang..huhu..sweetkan partner aku..of kos lah...kami kan kena saling jaga menjaga bak kate kawan baik aku Mubin...

ini aku-gaya pegang rumah!


pagi tu same cam semalamnyer..kami kena tunggu air laut surut dulu baru bulih buat cerapan...dah surut kami pun bergerak ke tempat semalam...buat cerapan..tengok arah foliasi..ambil jurus and kemiringan..tengok sesar...semualah...ambil ukuran segala bagai..ade telerang kuarza or in english we called it quartz vein..pastu teringat lak kawan aku cakap semalamnyar.."eh sini ade telerang vein lah!".haha..telerang vein?..vein tu dah memang telerang lah..vein in english and telerang in malays..actually die nak btau ade telerang kuarza tp tersasul...bese lah kan..so korang jangan kate lain lak..!bace je..komen takpe...hehe...






tengah tengah buat cerapan tuh..kami tengok lah jugak struktur batuan...secara keseluruhannya batuan kat sini jenis metamorf dari jenis syis...

sebab ade foliasi kesyisan atau schistocity...!

ade jugak gua kat sini yang terbentuk akibat due faktor iaitu hakisan air laut dah pergerakan sesar...!

ade kuarza yang berbentuk kekanta...ade kuarza spertinya "pinch and swell"..!

ade batuan milonit yang menunjukkan zon sesar..!

ade jugak morfologi tafoni pada dinding batuan..!

ade perlipatan jugak...!

banyak lah yang adenyer tp banyak jugak yang takdenyer..huhu...tapi belum sempat kami semua buat cerapan sampai stesen terakhir..hujan mule turun..kami kami kena patah balik..safety first as kami semua kat pantai..bahaya main kat pantai tyme hujan ye adiks..lam kehujanan tu..ade yang berlari..ade yang jalan..ade yang basah..ade yang tak kering...sebab dah kena hujan kan..tapi ade yang prepare awal bawak baju hujan..so protecting lah...tapi basah gak sebab terlambat pakai...even lecturer kami pun basah sebab terlambat sarungkan baju hujan tuh..tp as geologist..tu semua cabaran lah...kena tough lah..huhu..



dah semua berkumpul kat tempat teduh..kami sambung buat report..siap2 semua..pastu hantar...kami balik UKM terus sebab memang tak dapat buat dah cerapan..lam kul 4.30p.m kot..kami bertolak balik...around 6.30p.m aku sampai kat kolej...yes! we done! huhu...next week kami akan bercuti bofore bergerak ke Johor untuk next fieldwork...huhu...see you guys!..thanks to my beloved partner Amira or lebih mesra dengan panggilan Mira...don't misjudge kay! we are only couple in this subject and fixed for this one whole year. not a really couple..huhu...


aku dan partner aku (mira) - romantik dak? aceceyh! gatai aku nih..alar..takpe..
bukan de pape pun kan..so jgn fikir bukan bukan -.-"

tp sape nak jeles silakan! and thanks to our seniors that help us too! - huzaifah, hanif and 2 kakak lagi lupe name..Pak Mat jugak..yg byk membantu kami..tp lupe nak amek gambar beliau..akan datang i ambil ok..abg abg bus yg snggup keje weekend jugak...bwk bas untuk kami..thanks...then..last but not least..our beloved lecturer for Mapping Technic, Datin Dr. Zaiton..cool and relax but can be as fierce as mother lion..hehe..we love u guys!....hehe...peepiss! XD..(photos by my Sony Ericsson Vivaz U5 and my friend's camera)



dari kanan - azrief, aliff a.k.a polep, fashu, xani, atikah

qayyum dan syuk

partnership - suraya and kurniawan



augen quartz




another partnership - Asep ft. Lia

foliasi warna-warni..cantik!

Pak Mat - berbaju biru kuning ( berdiri ) - segan tapi malu..hekhek XD


so kami boleh bergerak dari N9 ke Melaka hanya dalam satu saat! Percaya?
Malaysia Book of Records leh nie - Fastest travelling..

Air pantai yang jernih - sumpah cantik! - PD

Lecturer kami - Datin Dr. Zaiton. Berjubah hujan..hehe..cool rite? :D



The National University of Malaysia -  Our bus! Nice rite? XD
for more our fieldwork memories - http://www.flickr.com/photos/cream-crackers-eater/sets/72157627892446987/

1 comment:

  1. waaa,ahmad faiz... enjoy sakan noh.... best nmpk.. ^_^

    ReplyDelete